[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc biologische kant-en-klaar maaltijden
- Food-en-retail
- 8 sep 2017 @ 00:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodInterview
- 8 sep 2017 @ 00:02
- Redactie Food en Retail
MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Als nummer 113 interviewt de redactie Food&Retail Cor Jansen - oprichter en frisbakken cmo van 'Kooc', nu in samenwerking met Ralph Moorman (op de foto rechts). 'Vergeet wat je weet over kant-en-klaar', adviseert Kooc. Hieraan werkt Jansens team door dagverse biologische maaltijden van hoge kwaliteit in eigen keuken te bereiden en te bezorgen in heel Nederland. Sinds kort ook te koop bij winkelketen Ekoplaza en binnenkort bij onze Zuiderburen. Kooc brandt van ambitie.
De ingrediënten voor de maaltijden van Cooks zijn volgens de makers natuurlijk, onbewerkt en vrij van gluten, lactose en caseïne. 'Daarnaast voldoen de gerechten aan de strenge gezondheidscriteria van gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman', meldt de oprichter als extra USP. En nu dus de grens over. 'PostNL bedient sinds kort ook de Belgische markt. Hier zien wij een kans om onze internationale stap te zetten.' We stellen Cor Jansen elf vragen.
1. Zou je jezelf willen voorstellen? Wat heb je met marketing?
Ik ben Cor Jansen, 30 jaar en ik ben sinds mijn negentiende ondernemer. Mijn eerste concept, 'CoCuisine', is het blijvende resultaat van mijn afstudeerstage. Ik deed marktonderzoek in de zorg voor een maaltijdfabrikant en kwam daar bijzonder slechte maaltijden tegen. Niet gehinderd door mijn gebrek aan kennis of ervaring heb ik toen besloten dat dit anders moest en heb ik CoCuisine opgericht. We zijn gestart met het leveren van dagverse maaltijden zonder pasteurisatie, bevriezing of allerlei andere bewerkingen. Met als resultaat een vers product met optimale smaak en voedingswaarde.Nu is de zorg wat betreft marketing een lastige sector en als commercieel concept word je snel als ongeloofwaardig bestempeld. Om zorglocaties te overtuigen hebben we honderden proeverijen gehouden om mensen het verschil te laten proeven in plaats van te vertellen. Die aanpak heeft heel goed gewerkt.
Marketing is uiteindelijk de kunst van het vertalen van je concept naar een duidelijke boodschap aan je doelgroep. Ieder concept is uniek en vereist een andere aanpak. Het is heel interessant om te zien hoe dit voor diverse branches totaal anders kan werken.
Mijn opleiding aan de Hogeschool IVA te Driebergen bestond voor een groot deel uit marketing met de focus op automotive. 100K uitgeven aan een auto om van A naar B te komen slaat in alle gevallen rationeel gezien nergens op, maar draait om gevoel, beleving en emotie.
2. OK, verder over Kooc. Kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?
Het idee voor Kooc is ontstaan door het volledig ontbreken van biologische, gluten- en toevoegingsvrije maaltijden in het retailschap en bij de bezorgdiensten. Het was de bedoeling om kleinschalig te starten, maar groeide uit tot een groot idee. Naar mate we het idee verder ontwikkelde zagen we steeds beter het enorme potentieel. Vanaf dat moment hebben we het groots aangepakt. We hebben van Kooc een b.v. gemaakt en financiering aangetrokken om het concept versneld door te ontwikkelen en te lanceren.
Met Kooc willen we de norm zetten voor dagverse kant-en-klaar maaltijden. Dit doen we door maaltijden van hoge kwaliteit in eigen keuken te bereiden en te bezorgen in heel Nederland. De ingrediënten voor de maaltijden zijn natuurlijk, onbewerkt en vrij van gluten, lactose en caseïne. Daarnaast voldoen de gerechten aan de strenge gezondheidscriteria van gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman. Het is onze missie om dagverse, lekkere en eerlijke maaltijden voor iedereen toegankelijk te maken. Kooc wil middels innovatie en het produceren van lekkere en gezonde maaltijden het eetgedrag van mensen positief beïnvloeden. Wij geloven in een eerlijke, transparante manier van zakendoen waarin elke stap die we maken bijdraagt aan het beste resultaat voor iedereen.
3. Hebben jullie ervaring in de kant-en-klaarwereld? Waarom maaltijden?
Met mijn eerste concept CoCuisine ben ik al sinds 2006 actief. Weliswaar voor een andere doelgroep, maar met dezelfde missie: het eetgedrag van Nederland positief beïnvloeden. Met dit concept hebben we veel ervaring opgedaan wat betreft bereiding, maar ook de samenstelling van menu’s, voedingswaarden en distributie. De warme maaltijd is de belangrijkste maaltijd van de dag en kost de meeste bereidingstijd. Voor de hoogste impact was het een logische keuze om hier mee te starten. In de toekomst willen we ook aan de slag met de andere eetmomenten zoals ontbijt, lunch en tussendoortjes.
4. Is de comfordfood markt een ingewikkelde, licht graag toe?
De meningen zijn hierover sterk verdeeld en het aantal keurmerken, labels en waardering in sterren groot. Kortom, ongeloofwaardig. Steeds meer Nederlanders laten hun warme maaltijd thuis bezorgen. In sommige appartementen in grote steden is zelfs geen keuken meer te vinden. In 2016 lieten Nederlanders voor ongeveer 1,8 miljard euro aan eten bezorgen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2014. Van deze 1,8 miljard ging het bij 1 miljard van de bezorgingen om complete maaltijden, van diners tot pizza. Deze groei binnen de bezorgmarkt ontstaat omdat mensen steeds meer de behoefte hebben om de spaarzame tijd goed te besteden zoals aan het gezin, sociale gelegenheden of sport. Doordat de markt zo snel groeit is het aanbod enorm en zien consumenten door de bomen het bos niet meer.
Ook is de consument zich steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding. We hebben bewust gekozen voor heel duidelijke criteria waarbij we geen concessies doen: biologisch, glutenvrij, lactosevrij en caseïnevrij. Zo is het voor de consument volledig duidelijk waar we voor staan en wat ze kunnen verwachten.
5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist een vetpot?
We hebben als eis gesteld dat onze maaltijden voor minder dan 10 euro de markt op moeten omdat Kooc anders voor een te kleine groep betaalbaar is. We hebben hierdoor concessies moeten doen op de marge. We moeten het hebben van het volume en groeien is daarom erg belangrijk. Dit gaat gelukkig erg goed.
6. Hebben jullie om Kooc aan de man te brengen gebruik gemaakt van marketingbureaus?
Jazeker. Voor de ontwikkeling van het merk, de positionering, vormgeving en marktintroductie hebben we samengewerkt met een bureau. We nemen ons concept en de markt heel serieus en daarom hebben we professionals van een hoog niveau ingeschakeld om alles goed te doen. We krijgen maar één kans.
Daarnaast werken we nu met een communicatie en PR bureau, aangezien we volledig transparant willen zijn en daarom continue vertellen waar we mee bezig zijn.
7. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
In 2017 was het doel om vooral te focussen op leveringen aan consumenten, het merk verder op te bouwen en te ontwikkelen. We werden echter naar enkele weken al benaderd door Ekoplaza en liggen daar inmiddels in de winkel. Los van landelijke dekking via de bezorgservice hebben we nu ineens tientallen pick-up points. Iets anders waar we trots op zijn: de introductie van onze eerste vegetarische maaltijd! Na de zomer volgt ook de eerste veganistische Kooc-maaltijd.
8. Er bestaan ook maaltijdboxen of bv de magnetronhuismerkmaaltijden van retailers. Hoe ga je daarvan winnen, wat is jullie USP?
We stellen hele duidelijke eisen aan onze maaltijden. Maaltijden die biologische en gluten-, lactose- en toevoegingsvrije zijn, zul je niet in het schap zien van de reguliere retail. Wat betreft gezonde maaltijdboxen zijn er wel hele goede alternatieven op de markt, maar daarbij bestaat het grote nadeel dat je alles zelf moet bereiden. Wij bieden dus een stuk meer gemak zonder dat je concessies hoeft te doen.
9. Wat is jouw lievelingmaaltijd van Kooc? Waarom? Kun je dit recept misschien delen?
Mijn nummer 1 is de Kabeljauw met spinazie en tomatenchutney. Het gerecht is fris van smaak, licht verteerbaar. Dit is één van de eerste maaltijden die we hebben ontwikkeld en verveelt me nog steeds niet. Een pasta gemaakt van rijst met spinazie, kabeljauw, tomaat, olie, ui, citroensap, basilicum, thijm en dragon. Als je het zelf wilt koken kun je de verhoudingen aanpassen aan je smaak.
10. Spelen jullie in op de biologische vlees- en vega-trend?
Yes! 100%. Wij gebruiken enkel biologisch vlees en wild gevangen vis in onze maaltijden. Wij willen alleen werken met echte producten en zijn tegen het onnodig gebruik van chemische toevoegingen, zware bestrijdingsmiddelen en preventieve antibiotica.
11. Hoe gaan jullie verder? Komt er meer distributie, gaan jullie Kooc-food bezorgen?
Vanaf nu gaan we het aantal verkooppunten van Kooc snel opschalen en komen er pick-up points. Kooc bezorgen we nu al landelijk in samenwerking met PostNL bij de consument aan huis. PostNL bedient sindskort ook de Belgische markt. Hier zien wij een kans om onze internationale stap te zetten.
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 111 linkjes hieronder
tekst: Peter van Woensel Kooy
Kooc bezorgt maaltijden thuis, op werk, bij de crèche of sportschool en sinds kort is Kooc ook in de vestigingen van Ekoplaza op te halen en in Ekoplaza’s webshop te bestellen. Voor meer informatie over Kooc kijk op kooc.nl
Productimpressie Kooc
Cor Jansen, oprichter van Kooc (links), in de keuken geflankeerd door Kooc-ambassadeur, gezondheidscoach en levensmiddelentechnoloog Ralph Moorman
Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- MarketingTribune
- Ondernemer van de Week
- CoCuisine
- samenwerking
- dagvers
- cmo
- kant-en-klaar
- Cor Jansen
- successerie
- bezorging
- boxtoernooi
- Ekoplaza
- hoogvliegers
- Food&Retail
- food
- KOOC
- frisbakken
- ondernemer
- biologisch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing